Halia Kering Itu Apa


loading...

Rawatan Untuk Kulit Kaki Kering dan Pecah | Dr Zubaidi Hj Ahmad Menulis

Kembali lagi dengan isu kecantikan. Bagi lelaki, kulit kaki yang kering dan pecah tidak menjadi hal penting. Mereka tidak akan datang mendapatkan rawatan sehinggalah kaki mereka yang merekah dan pecah itu dijangkiti kuman dan menyebabkan kesakitan. Bagi ...

7 Khasiat Halia Untuk Kurus dan Cantik - Tengku Asmadi | Kurus Secara Sihat

Halia memberikan kita pelbagai khasiat. Kalau nak tahu halia mempunyai khasiat halia untuk kurus dan cantik. Bahan yang mudah dan murah sahaja tapi hasil Hebat ... Halia antara herba yang sangat bermanfaat untuk kecantikan dalaman dan luaran. Halia boleh ...

Petua Merawat Ekzema Secara Tradisional - Dunia Herbs - Perintis Losyen Pati Halia No.1 Di Malaysia!

Ekzema ni adalah kulat pada kulit tidak kira pada wajah atau bahagian badan lain. Pengidap Ekzema ni tak boleh tahan panas atau haba. ... Assalamualaikum…Semua Pembaca… Minggu lepas, cucu-cucu Tok Aki datang menjengguk Tok Aki di rumah..

FauziahSamad.com: LODEH KERING aka SAMBAL GORENG JAWA

Dan apabila Abang Fauzee duduk jer kat meja makan semalam dan nampak Sambal Goreng kesukaan dia ni, bersinar2 matanya. Bangganya Kjee apabila dia makan berkali2 tambah! Anyway, semalam Kjee buat satu kuali. Ingatkan adalah baki sebab itu suruh ...

Resepi Mee Kari Sedap Dan Mudah Dimasak | mamaQaireen

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ni saya nak share salah satu resepi turun temurun daripada arwah mama saya. Resepi Mee Kari Sedap dan Mudah Dimasak Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ni saya nak share salah satu resepi turun ...

Dapur Tanpa Sempadan...: 2017

BAHAN-BAHANNYA :-) 10 biji buah keluak yang telah melalui proses pembersihan 1/2 keping dada ayam, cincang halus * 1 camca teh gula * 1 camca teh garam * 1/2 ekor ayam (kurang lebih 600 gram), potong ikut suka, cuci dan toskan 20 tangkai cili kering ...

Dapur Tanpa Sempadan...: SAMBAL KERING TEMPE IKAN BILIS...

Untuk resipi ini mat guna ikan bilis jenis kecil atau ikan bilis nasi. Tak perlu buang kepala semua, sebab ia halus. Sedap dan cepat garing bila digoreng, tapi agak masin, jadi kena lah rendam dulu kemudian tos dan perah, baru goreng dalam minyak sederhana ...

Demam | Dr Zubaidi Hj Ahmad Menulis

Oleh itu kebanyakan doktor menasihatkan agar tidak berselimut atau memakai pakaian tebal ketika demam, bertujuan bagi memudahkan suhu dikeluarkan. Namun saya berpendapat, boleh berselimut ketika demam, dengan syarat, sebelum itu minum air ...

Petua-petua tradisional - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

Rencana ini tidak memetik apa-apa sumber atau rujukan. Sila bantu memperbaiki rencana ini dengan menambahkan rujukan ke sumber-sumber yang boleh dipercayai. Bahan yang tidak disahkan mungkin akan dipertikai dan dipadam.

Hidup Itu Indah

Assalamualaikum Haha..malam malam LM mengekek. Sebenarnya buah oren melambak lambak kat rumah ni. Tepung kek pun ada, sementara anak dua orang tu ada belum ke asrama baik LM buatkan kek..nanti dorang dah ke asrama nampak kek meleleh air ...


Manfaat Tanaman Halia

tanaman obat halia

...Encok Bahan: rimpang umbi halia secukupnya. Cara membuat: dibakar, kemudian dicuci bersih dan diparut. Cara menggunakan: ditempelkan pada bagian yang sakit dan dilakukan secara teratur sampai sembuh. Bahan: 4 rimpang umbi halia sebesar ibu jari, 2 rimpang umbi lengkuas sebesar ibu jari dan 2 sendok makan buah cengkeh kering.Cara membuat: semua bahan tersebut ditumbuk halus dan ditambah dengan 2-3...

Apa itu Pil PCC dan Kegunaan Obat PCC

Kandungan obat PPC tablet

...Kandungan obat PCC tablet Apa itu Pil PCC dan apa kegunaan obat PCC, komposisi obat ini memiliki kandungan senyawa Carisoprodol yang tergolong muscle relaxants (pelemas otot), kegunaan obat PCC jenis ini bekerja pada jaringan saraf dan otak yang berfungsi untuk mengatasi nyeri dan ketegangan otot. Fungsi Obat PCC ini biasanya digunakan sebagai penghilang rasa sakit dan untuk obat sakit...

Manfaat Tanaman Blustru

manfaat tumbuhan blustru

...dikeringkan dijadikan serbuk. Untuk pemakaian luar, oleskan air perasan buah segar ke tempat yang sakit. Selain itu, pengobatan dapat juga dilakukan dengan cara membubuhkan serbuk buah kering, biji, daun kering, sabut, atau batang di tempat yang sakit. Air rebusan daun atau akar dapat digunakan untuk mencuci luka. Kulit buah yang dipanggang sampai kering, lalu digiling halus dan ditambahkan arak...

Sejarah Tata Nama Tumbuhan

Sejarah Tata Nama Tanaman

...merupakan satu nama yang mencakup tipe untuk marga itu sendiri. Untuk takson infraspesies, autonym identik dengan penunjuk spesies. Sebagai contoh: Eriogonum fasciculatum dipilah menjadi beberapa varitas, salah satunya adalah Eriogonum fasciculatum var fasciculatum, termasuk autonim (dan didasarkan pada tipe specimen orisinal untuk spesies) Publikasi Valid Sesuai dengan ICBN, agar nama ilmiah diakui secara formal, nama harus dipublikasikan secara valid....

Manfaat Tanaman Jengger Ayam

tanaman hias jengger ayam

...saluran kencing, kencing nanah, dan o keputihan (leukorea). CARA PEMAKAIAN Untuk obat yang diminum, gunakan 10–15 g bunga kering yang direbus atau bunga kering yang digiling halus menjadi bubuk atau dibuat pil. Untuk pemakaian luar, rebus bunga segar. Setelah dingin, gunakan airnya untuk mencuci luka berdarah, wasir berdarah, gatal-gatal (pruritus). Selain itu, dapat juga menggunakan bunga segar yang digiling...

Manfaat Tanaman Bandotan

gambar tanaman bandotan

...eksim, dan penyakit kulit lainnya (seperti kusta/lepra). Cara lain, giling herba kering menjadi serbuk, lalu tiupkan ke kerongkongan penderita yang sakit tenggorokan. Selain itu, daun segar dapat diseduh dan air seduhannya dapat digunakan untuk membilas mata, sakit perut, dan mencuci luka. Contoh Pemakaian Sakit telinga tengah akibat radang Cuci herba bandotan segar secukupnya, lalu tumbuk sampai halus. Hasilnya, peras...

Manfaat Delima

buah delima untuk ibu hamil

...yaitu delima putih, delima merah, dan delima ungu. Perbanyakan dengan setek, tunas akar atau cangkok. Manfaat Tanaman Delima dan khasiat Delima Penyakit Yang Dapat Diobati : Sewaktu panen, buah dikumpulkan. Bijinya dikeluarkan, lalu kulitnya dijemur sampai kering. Sebelum digunakan, dapat disimpan dalam wadah yang tertutup baik. Kulit buah rasanya asam, pahit, sifatnya hangat, astringen, beracun (toksik). Berkhasiat menghentikan perdarahan...

Tips Agar Wajah Seperti Kulit Bayi

cara membuat kulit wajah seperti kulit bayi

...aktivitas untuk menyegarkan kulit dan membersihkan kotoran, tapi hati-hati, ladies, mandi bisa menghilangkan kelembaban alami tubuh. Sabun mandi berpotensi membuat kulit Anda kering dan kusam. Karena itu, pakai sabun mandi dengan formula yang lembut. Segera pakai lotion pelembab setelah selesai mandi. Usahakan tidak sering mandi dengan air hangat, karena dapat membuat kulit semakin kering. Pakai Pelembab Pelembab tubuh tidak...

Manfaat Murbei

tanaman obat murbei

...datang haid, ; Gangguan saluran cerna, sesan napas (asma), cacingan,; Muka bengkak (edema), sukar kencing (disuria), neurastenia,; Jantung berdebar (palpitasi), rasa haus dan mulut kering,; Sukar tidur (insomnia), telinga berdenging (tinnitus), sembelit,; Tuli, vertigo, hepatitis, kurang darah (anemia), rambut beruban,; Sakit kepala, s.tenggorokan, s.gigi, s.kulit, s.pinggang (lumbago),; Menyuburkan pertumbuhan rambut.; Kegunaan Tanaman Murbei dan khasiat Murbei BAGIAN YANG DIGUNAKAN...

Manfaat Tanaman Daruju

obat alami daruju

...lebih cepat menurunkan SGOT dan SGPT dibanding dengan dosis 0,8 g/ kg bb. Infus akar daruju tidak memberikan efek yang nyata terhadap gangguan bendungan saluran empedu (Asmawati, FF WIDMAN, 1990) Kegunaan Tanaman Daruju dan khasiat Daruju BAGIAN YANG DIGUNAKAN : Bagian yang digunakan adalah akar, daun, dan biji. Sebelum digunakan, cuci akar sampai bersih, iris tipis-tipis, lalu jemur sampai...