Halia Kering Itu Apa


Loading...

Mari Manfaatkan Ilmu: CARA MENANAM CILI DAN HALIA

PENGENALAN: Cili ialah sejenis sayur berbuah yang popular dalam kalangan penduduk di Malaysia. Nama saintifiknya ialah Capsicum annum Linn. Ia dipercayai berasal dari Maxico dan Amerika Selatan tetapi kini ditanam di semua negeri beriklim tropika.

Menu Berbuka Puasa Sebulan | Blog Sihatimerahjambu

Post a Comment. Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.

mamaQaireen | Resepi Mee Kari Sedap Dan Mudah Dimasak

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ni saya nak share salah satu resepi turun temurun daripada arwah mama saya. Resepi Mee Kari Sedap dan Mudah Dimasak namanye.

NURULSHAM DI SINI: NASI AYAM CARA ORANG BERNIAGA

1. Panaskan dua senduk minyak. Tumiskan bawang besar, bawang putih dan halia dalam periuk nasi.

7 Cara Putihkan Kulit Dengan Semulajadi - Tengku Asmadi

3. Air Beras. Untuk anda yang selalu memasak tu pasti kenal apa itu air beras, kalau yang tak tau rajin-rajinlah memasak ya hehe. Ketika mencuci beras air bilasan jangan di buang.

Sakit Kepala Berterusan: Adakah Tumor Otak? | Dr Zubaidi ...

Beberapa minggu yang lalu, saya pernah ‘highlight’kan tentang masalah sakit kepala yang sebelum ini dipandang remeh oleh beberapa rakan FB.

DIREKTORI PENTERNAK KAMBING & LEMBU MALAYSIA

BINTULU 25 Julai 2012 - Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC) menerusi anak syarikatnya, PPES Ternak Sdn. Bhd. yakin dapat memenuhi permintaan bekalan lembu hidup dan daging segar menjelang Hari Raya Aidilfitri.

Duniaku - mas-dapurmas.blogspot.com

Kisar bawang merah, bawang putih tanpa air ..letakkan sedikit minyak semasa kisar ...tuang ke dalam periuk, masukkan juga daun pandan dan halia yg diketuk dan sedikit marjerin dan sedikit minyak jika perlu .,.. bila dah wangi ... masukkan beras yg ditos tadi ...kacau hingga beras nampak kering ..baru masukkan sup yg direneh dgn tulang ayam tadi ...

Cik Mimpi Siang: Resepi MAKARONI BAKAR MUDAH DAN SEDAPPP

Assalamualaikum w.b.t Akhirnya dapat juga ciksue update blog mengenai resepi ni...hehehe.. dah masuk kali kedua ciksue buat makaroni bakar ni.. kali kedua buat memang tak tengok resepi langsung..hahha.. dah ingat dalam otak..

Bahaya Kencing Kotor Bagi Ibu Hamil | Dr Zubaidi Hj Ahmad ...

BAHAYA KENCING KOTOR BAGI IBU HAMIL. Pada hari itu, Pusat Kesihatan Ibu dan Anak yang merawat dan menyaring ibu yang hamil bermasalah, penuh. Dari tempat parking kereta, ruang menunggu, ruang farmasi sehingga ke toilet, semuanya penuh sesak.


Manfaat Tanaman Halia

tanaman obat halia

...Encok Bahan: rimpang umbi halia secukupnya. Cara membuat: dibakar, kemudian dicuci bersih dan diparut. Cara menggunakan: ditempelkan pada bagian yang sakit dan dilakukan secara teratur sampai sembuh. Bahan: 4 rimpang umbi halia sebesar ibu jari, 2 rimpang umbi lengkuas sebesar ibu jari dan 2 sendok makan buah cengkeh kering.Cara membuat: semua bahan tersebut ditumbuk halus dan ditambah dengan 2-3...

Apa itu Pil PCC dan Kegunaan Obat PCC

Kandungan obat PPC tablet

...Kandungan obat PCC tablet Apa itu Pil PCC dan apa kegunaan obat PCC, komposisi obat ini memiliki kandungan senyawa Carisoprodol yang tergolong muscle relaxants (pelemas otot), kegunaan obat PCC jenis ini bekerja pada jaringan saraf dan otak yang berfungsi untuk mengatasi nyeri dan ketegangan otot. Fungsi Obat PCC ini biasanya digunakan sebagai penghilang rasa sakit dan untuk obat sakit...

Apa itu Fungsi Obat Hima dan Efek Samping Segitiga Hima

Fungsi Obat Hima dan Efek Samping Segitiga Hima

...Fungsi Obat Hima dan Efek Samping Segitiga Hima Apa itu Obat Hima yaitu merupakan golongan obat keras yang dikenal sebagai obat Daftar G (Gevaarlijk = berbahaya), karena apabila disalahgunakan dapat membahayakan tubuh hingga meracuni tubuh bahkan bisa menyebabkan kematian. Untuk memperoleh jenis yang tergolong daftar G pun harus dengan resep dokter. Penyalahgunaan jenis obat keras ini di kalangan anak-anak...

Kegunaan dan Manfaat Obat VISELA Untuk Apa?

Manfaat suplemen visela

...Manfaat suplemen visela Kegunaan dan manfaat obat visela untuk apa yaitu kaplet multivitamin untuk memenuhi kebutuhan asam folat bagi ibu hamil dan lansia. Selama kehamilan makanlah makanan yang seimbang, yang terdiri dari sumber. Karbohidrat (nasi, roti, ubi) Protein (ikan, daging, kacang-kacangan) Lemak (minyak, lemak daging, santan) Sayur-sayuran, dan buah-buahan. Selain itu, Anda perlu juga mengkonsumsi suplemen ibu hamil yang...

Manfaat Tanaman Blustru

manfaat tumbuhan blustru

...dikeringkan dijadikan serbuk. Untuk pemakaian luar, oleskan air perasan buah segar ke tempat yang sakit. Selain itu, pengobatan dapat juga dilakukan dengan cara membubuhkan serbuk buah kering, biji, daun kering, sabut, atau batang di tempat yang sakit. Air rebusan daun atau akar dapat digunakan untuk mencuci luka. Kulit buah yang dipanggang sampai kering, lalu digiling halus dan ditambahkan arak...

Kegunaan Obat Duramycin untuk apa Fungsinya

Manfaat duramycin 500 kaplet obat apa

...Manfaat duramycin 500 kaplet obat apa Kegunaan Obat Duramycin untuk apa adalah untuk pengobatan infeksi oleh kuman seperti bronkitis akut dan kronik, osteomyelitis, cellulitis, pyelitis, uretritis, gonorrhoeae, syphillis dan amoebiasis, juga digunakan untuk infeksi kulit dan jaringan lunak dan profilaksis demam rheuma yang recurrent. Kontra Indikasi Dikontraindikasikan untuk pasien dengan fungsi hati yang rusak. Efek Samping Kebanyakan efek samping...

Manfaat Kegunaan Obat Novapyron untuk apa

Khasiat obat Novapyron

...Khasiat obat Novapyron Manfaat dan Kegunaan Obat Novapyron untuk apa yaitu untuk meringankan rasa sakit terutama pada keadaan rasa sakit yang berat yang disebabkan oleh neuritis dan neuralgia. Kandungan Obat Novapyron tiap kaplet mengandung: Methampyron 500 mg Vitamin B1 50 mg Vitamin B6 100 mg Vitamin B12 100 mcg Indikasi Obat Novapyron Meringankan rasa sakit yang disebabkan oleh neuritis...

Sejarah Tata Nama Tumbuhan

Sejarah Tata Nama Tanaman

...merupakan satu nama yang mencakup tipe untuk marga itu sendiri. Untuk takson infraspesies, autonym identik dengan penunjuk spesies. Sebagai contoh: Eriogonum fasciculatum dipilah menjadi beberapa varitas, salah satunya adalah Eriogonum fasciculatum var fasciculatum, termasuk autonim (dan didasarkan pada tipe specimen orisinal untuk spesies) Publikasi Valid Sesuai dengan ICBN, agar nama ilmiah diakui secara formal, nama harus dipublikasikan secara valid....

Manfaat Tanaman Jengger Ayam

tanaman hias jengger ayam

...saluran kencing, kencing nanah, dan o keputihan (leukorea). CARA PEMAKAIAN Untuk obat yang diminum, gunakan 10–15 g bunga kering yang direbus atau bunga kering yang digiling halus menjadi bubuk atau dibuat pil. Untuk pemakaian luar, rebus bunga segar. Setelah dingin, gunakan airnya untuk mencuci luka berdarah, wasir berdarah, gatal-gatal (pruritus). Selain itu, dapat juga menggunakan bunga segar yang digiling...

Manfaat Tanaman Bandotan

gambar tanaman bandotan

...eksim, dan penyakit kulit lainnya (seperti kusta/lepra). Cara lain, giling herba kering menjadi serbuk, lalu tiupkan ke kerongkongan penderita yang sakit tenggorokan. Selain itu, daun segar dapat diseduh dan air seduhannya dapat digunakan untuk membilas mata, sakit perut, dan mencuci luka. Contoh Pemakaian Sakit telinga tengah akibat radang Cuci herba bandotan segar secukupnya, lalu tumbuk sampai halus. Hasilnya, peras...